Blogg

Ariana Grande fortfarande på toppen

Ariana Grande har sysslat med musik sedan hon var ett litet barn. Hon insåg tidigt att det är svårt att etablera sig som ett stort namn inom nöjesbranschen. Ariana började därför sin karriär som skådespelare i ett barnprogram. Hon kunde därefter släppa musik till den skara fans som hon byggde upp under denna tid.

Det är nästan alltid bra att ha en liten fanskara. Som artist måste man börja någonstans. Det kan exempelvis handla om att bygga sig ett namn på den orten där man bor. Därefter kan man röra sig vidare mot de större scenerna.

Ariana Grande gjorde just detta. Hon har också fördelen med att ha en bra röst. Många unga artister saknar en bra röst. Detta kommer ligga dem till last senare när de blir tvungna att uppträda utan bakgrundssångare.

Idag är Ariana Grande den kvinna med flest följare på instagram, och då ska man komma ihåg att hennes karriär knappt har börjat. Hon är fortfarande ung och hon har mycket musik kvar att släppa. Detta är rätt surrealistiskt med tanke på att hon redan har slagit flera rekord på topplistorna i USA. Hon har dessutom haft flera olika låtar på dessa topplistor.

I takt med denna utveckling har hon börjat utforska sina möjligheter utanför musikindustrin. Hon har bland annat tagit fram sitt eget smink och egna parfymer. Återförsäljarna slåss om att få exklusivitet till att sälja hennes produkter. Du kan bland annat se här och välj en ny doft. Arianas företag släpper nämligen ständigt nya produkter.

Så hur ska man göra för att bli lika stor som henne? Är det ens möjligt om man är svensk? Låt oss se vad andra svenskar har lyckats åstadkomma i det stora landet i väst.

Svenskarna som har tagit sig till toppen 

Sverige är ett litet land. Vi har dock haft många kända artister i USA, och många kända artister från USA har varit och uppträtt i Sverige. Ariana Grande är ett bra exempel på detta. Hon har varit här och uppträtt minst 2 gånger. Men vilka svenskar har lyckats ta sig till toppen?

  • Avicii är ett mycket bra exempel på detta. Han etablerade sig under sin korta karriär på topplistorna i USA. Under en period var han en av de absolut mest kända artisterna. Avicii och hans management upptäckte tidigt att man måste etablera sig i USA. De satsade därför hårt på denna marknad och det gav snabbt resultat.
  • Roxette är ett annat exempel på en grupp som har lyckats bra. Konkurrensen kanske inte var lika stor när de slog igenom. Samtidigt var det svårare att slå sig igenom på grund av att man behövde ett bra skivbolag bakom sig. De blev enormt kända i hela Amerika och de turnerade mycket både i Syd- och Nordamerika. 
  • Sist men inte minst har vi ABBA som hela det svenska folket känner till. De kanske inte har samma ikonstatus hos den unga befolkningen som hos de äldre. Samtidigt kan deras rekord på Billboardlistan bevisa deras framgång. De kom från ingenstans och tog hela världen med storm.

Det finns dock en skillnad mellan de svenska stjärnorna och Ariana Grande. De svenska stjärnorna hade en begränsad framgång i USA, d.v.s. under några år. Ariana Grande har varit stor under en lång period nu och det finns inte mycket som pekar på att hennes popularitet kommer att avta.

Ett bevis på detta är hennes företag inom skönhetsindustrin. Hon säljer flera olika typer av produkter. En god parfym herr sitter alltid rätt, speciellt om företaget som har tillverkat den tillhör en världsartist.

Sociala mediers kraft

Enligt Expressen hör Ariana Grandes parfym till favoriterna. Även artister på 1900-talet kunde skapa och sälja produkter som inte var direkt relaterade med deras karriärer. Det var dock svårare att göra det på egen hand under denna tidsepok. Man var ofta tvungen att skaffa samarbeten med externa aktörer, exempelvis inom marknadsföring.

Idag kan artister som Ariana Grande marknadsföra produkterna på egen hand. Hon behöver bara någon som tillverkar dem och sköter logistiken. Man skulle kunna säga att den dyraste delen i produktionsledet försvinner. Själva produkterna är nämligen billiga att tillverka. Man brukar i regel välja länder där produktionskostnaden är låg. Historiskt sett har marknadsföringen varit den svåraste punkten. Det är varken enkelt eller billigt att leta sig in i kundernas undermedvetna.

Detta var dock innan sociala medier kom in i våra liv. Många människor spenderar flera timmar dagligen med att surfa på sociala medier. En person som Ariana Grande kan därför med enkelhet marknadsföra sina produkter. Faktum är att hon kan göra detta på ett sätt som inte får henne att framstå som en person som endast vill sälja. Det räcker med att hon gör någon typ av marknadsföring en gång i veckan eller i månaden. Detta kommer i det stora hela försvinna i bruset från andra medier.

Samtidigt kommer hennes produkter leta sig in i hennes följares undermedvetna. Om produkterna är av bra kvalitet och relativt billiga kommer hon även kunna sälja till många av hennes följare. Hon har mer än 100 miljoner följare. Man behöver inte göra några större uträkningar för att inse att hon kan tjäna väldigt mycket pengar på kort tid.

Sociala medier har därför revolutionerat kapitalismen. Idag behöver man inte ha ett storbolag i ryggen för att kunna bedriva försäljning, speciellt inte om man är en person som redan har följare. 

Sammanfattning

I denna artikel har vi kunnat konstatera att Ariana Grandes varumärke står sig starkt. Hon har lyckats inom flera olika affärsområden, även om hon i grunden bara är en musikartist. Ariana Grandes parfym bland de mest populära och hennes sociala medier räcker som marknadsföringskanal.

Det är ofta de artister som är födda i USA som slår igenom. Samtidigt finns det exempel på européer som har gjort bra ifrån sig, speciellt i deras musikaliska karriärer. Det kan dock vara svårare att etablera sig som affärsman eller affärskvinna. Man måste ha ett stort antal följare alternativt investerare som kan hjälpa en med marknadsföring. Detta har inte direkt varit något problem för Ariana Grande, vilket vi har givit många exempel på i denna artikel.